torstai 13. marraskuuta 2014

Juniorijääkiekko ja kutsuohjattu joukkoliikenne

Varsinkin nuoret harrastava Suomessa paljon joukkueurheilulajeja ja harjoituksia voi olla esimerkiksi neljäkin kertaa viikossa. Tämä aiheuttaa yllättävänkin paljon liikennettä ja sitoo lapsiperheiden vanhempien ajankäyttöä kun lapsia ja nuoria pitää kuljettaa esimerkiksi jäähallille. Otan tässä nyt esimerkiksi jääkiekon, mutta tilanne on sama monissa muissakin joukkuelajeissa. Jääkiekossa tämä usein korostuu, koska kuljetettavia varusteitakin on varsin paljon.
Jäähallien pihat ovat jatkuvasti täynnä autoja ja liikenne edestakaisin on kovaa. Harjoitusten kesto on usein sellainen, että kuljettajana oleva aikuinen ehtii siinä välissä käydä hoitamassa vain muutaman pienen asian tai jää mieluummin odottelemaan hallin kahvioon. Voisiko tätä jotenkin järkeistää, ehkäpä.
Kunnat ja kaupungit ovat viimeisen noin 15 vuoden aikana kehittäneet erilaisia kutsuohjatun joukkoliikenteen muotoja lähinnä vanhusten ja liikuntarajoitteisten käyttöön. Pääosa tästä liikenteestä tapahtuu päiväsaikaan ja iltaisin tämä pikkubussikalusto seisoo suurimmaksi osaksi varikolla. Nämä pikkubussit voisivat hyvinkin soveltua harrastavan nuorison kuljettamiseen. Niissähän on yleensä tilatkin mitoitettu niin, että esimerkiksi rollaattori tai pyörätuoli mahtuu mukaan. Miksei siis jääkiekkokassikin?!
Urheiluseuroilla on jo vakiintuneet ilmoittautumispalvelut netissä joissa ilmoittaudutaan mihin harjoituksiin on osallistumassa ja mihin ei. Nämä palvelut olisi varsin helppo jalostaa sellaisiksi, että kutsuohjatun joukkoliikenteen kuljettaja saisi sieltä tulostettua listan ketkä osallistuvat mihinkin harjoituksiin ja mistä osoitteista heidät noudetaan. Tietyn urheiluseuran harrastajat ovat usein myös varsin suppealta alueelta joten pikkubussin olisi helppo kerätä isokin ryhmä ja viedä kaikki kerralla hallille. Ja harjoitusten jälkeen taas takaisin kotiin.
Näin vähentyisi henkilöautoliikenne harrastuspaikoille ja samalla vanhempien ajankäyttö ei olisi niin sidottua lasten ja nuorten harrastuksiin. Osa nykyisistä kutsuohjatun joukkoliikenteen muodoista on ollut onnistuneita ja osa taas vähemmän suosittuja. Näihin järjestelmiin on investoitu aika paljon joten niitä varten hankittu kalusto kannattaisi ottaa tehokkaasti käyttöön. Luulenpa, että aika monen urheilevan lapsen tai nuoren vanhempi olisi valmis vähän maksamaankin tällaisesta palvelusta, mutta ilman muuta kuntien ja kaupunkien kannattaisi tällaista toimintaa tukea kun yhteiskunnan tavoite on henkilöautoliikenteen ja sen haittojen vähentäminen. Liikenne jäähalleille on kovaa jo iltapäiväruuhkankin aikaan.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti